Monday, November 10, 2008

PANCAKE


Resipi ini dapat sambutan hangat di allrecipes.com

Good Old Fashioned Pancake
Sumber : http://allrecipes. com/Recipe/ Good-Old- Fashioned- Pancakes/ Detail.aspx

Bahan-bahan

1 1/2 cawan tepung
3 1/2 sdt baking powder
1 sdt garam (saya kurangkan pada 1/2 sdt sahaja)
1 sdb gula (saya tambah kepada 2 sdb)
1 1/4 cawan susu segar (saya jadikan 1 3/4 cawan kerana sukatan asli tu batter saya jadi pekat sangat)
1 telur
3 sdb mentega dicairkan
Saya tambah 1 sdt esen vanilla

Cara
  1. Ayak tepung, baking powder, garam dan gula.
  2. Buat lubang di tengah-tengah tepung dan tuangkan susu, telur dan mentega cair. Kacau hingga sebati semuanya.
  3. Panaskan pan atas api sederhana. Pastikan pan sudah betul-betul panas.
  4. Tuangkan adunan sebesar mana yang mahu. Lapisan atas akan berlubang-lubang.
  5. Bila agak-agak lapisan atas sudah kering, terbalikkan. Biar seketika dan angkat.
Sumber: Resepi dr Jeni Mokhtar <jenimokhtar@ gmail.com> & Pic dr Lynn Sham <lynnsham@gmail.com>

No comments: